Tasmanië - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nicky Wiegmans - WaarBenJij.nu Tasmanië - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nicky Wiegmans - WaarBenJij.nu

Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Nicky

09 Januari 2015 | Australië, Launceston

zaterdag 3 januari
Vandaag ging het wekkertje al vroeg, want we hebben dit weekend een tour langs de oostkust van Tasmanië. Ondanks dat ik vroeg naar bed ging, heb ik amper kunnen slapen, aangezien er een vrouw in onze kamer lag die zo hard aan het snurken was, dat ze iedereen van de kamer had wakker gemaakt. Maarja,om 8 uur werden we opgehaald door het busje van 'JUMP- tours', en ik was natuurlijk weer de uitverkorene om naast de tourguide voorin de bus te zitten. Op het eerste gezicht was hij erg aardig, een typische Australiër en dus soms lastig te verstaan met zijn accent. De eerste stop was nog in Launceston zelf, bij het natuurgebied waar we gisteren ook waren geweest. Gelukkig deden we een andere route, en zagen we dus een ander deel van het natuurgebied wat wij de dag ervoor nog niet gezien hadden. We liepen over een enorm gammele brug heen, boven een waterval, waar ik toch wel een klein beetje de zenuwen van kreeg. Onze tweede stop was bij een lokale markt, waar ze zoveel lekkers hadden, heerlijk vers fruit. Lekkere belegde broodjes, smoothies, juices, verse gerookte vis en ga maar door! Blij dat ik m'n portemonnee in de bus had laten liggen, anders had ik waarschijnlijk veel te veel gekocht. Onze derde stop die dag was in Legerwood - een stad waar je allemaal bomen zag die zo geknipt waren dat er allemaal mensen uitgehakt waren. Deze mensen waren allemaal omgekomen tijdens de eerste wereldoorlog, en betekende veel voor dit kleine stadje. Voor foto's ; kijk op mijn Facebook.- Daarna stopten we ergens waar we oesters gingen proeven, en lekker dat ze waren! Vervolgens stopten we op een soort boerderijtje waar we een kaasproeverij hadden, ook lekker! Dit boederijtje werd Happy Cows genoemd, omdat de koeien die ze op deze boerderij hebben, zelf kunnen bepalen of ze buiten of binnen willen staan, zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden (dan lopen ze naar de automatische melkmachine) en ze kunnen zelf bepalen wanneer ze willen eten (dan lopen ze naar de voerplek toe)! En dat was te merken aan de lekkere kaas, de lekkere milkshakes en het lekkere ijs! Daarna gingen we naar Bay of Fires, een strand met rode rotsen. Het zand was zo wit en de zee was heel mooi blauw, prachtig! Helaas konden we niet heel lang blijven, maar we gingen naar een ander strand wat eigenlijk nog mooier was! Aan het einde van de dag gingen we nog naar een chocolade winkeltje, waar Helena en ik chocolade ging proeven uit bakjes wat natuurlijk niet toegestaan, maar wel erg lekker was! In ons hostel aangekomen gingen we met zijn allen wat drinken op het terras van het hostel.

zondag 4 januari
We begonnen deze dag met een ontbijtje onderweg in een bakkerijtje. Daarna gingen we naar een plek toe wat Remarkable Rocks heette. Daar waren hoge golven die tegen de rotsen kapot spatte en als je niet uitkeek kreeg je een douche van water over je heen, en Helena had dat natuurlijk, dus die was zeik- en zeiknat. Daarna gingen we naar een Wildlife park, waar je allerlei dieren kon zien en ook kangaroos kon voeren. Op het moment dat ik een selfie aan het maken was met mijn nieuwe vrienden (de schattige kleine kangoeroetjes), werd mijn vriendin aangevallen door de grootste kangoeroe die er is ; hij krabde en schopte haar en probeerde haar zelfs beet te pakken. Zij gillen en zichzelf met d'r tas verdedigen. En ik? Ik had het niet meer, ik plaste bijna in m'n broek van het lachen maar liep voor de zekerheid toch maar een paar meter achter uit. Toen we wegliepen kwam de kangoeroe achter ons aan, en wij rennen zo hard als we konden! Uiteindelijk niks gebeurd, maar mijn vriendin heeft goede krassen en blauwe plekken! Daarna zijn we gaan 'hiken'. Een halfuur de berg op, halfuur de berg af, en toen kwamen we uit bij Wineglass Bay; dit strand staat in de top 10 van mooiste stranden ter wereld, en dat was te zien ; heerlijk rustig, wit strand, knalblauwe en heldere zee, en omringd door een mooi natuurgebied. Het kost wat inspanning om er te komen, maar dan heb je ook wat! Aan het einde van de dag kwamen we aan in de hoofdstad van Tasmanië, Hobart. Daar zijn we uiteten geweest met twee vrienden die we op de tour hebben leren kennen, in een Chinees restaurant waar de curry veel en veel te pittig was. Uiteindelijk zijn we beland in een pub, waar iedereen druk aan het praten en aan het dansen was, erg gezellig!

maandag 5 januari
Ook deze ochtend werden we weer vroeg opgepikt door een tourbus voor een dagje Port Arthur. Dit is een soort dorp wat helemaal opgebouwd is door criminelen, en het waren dus ook allemaal maar criminelen die daar woonden. Normaal ben ik niet heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis, maar dit was erg interessant. Natuurlijk is het te langdradig om de geschiedenis van Port Arthur te vertellen in mijn blog,dus als je daar wat meer over wilt weten : Ask Google! Verder zijn we nog gestopt op de heen- en terugweg waar we mooie uitzichten hadden over de zee en rotsgebieden, de namen van een paar van deze stops zijn Maignon Bay en Remarkable Cave. We zijn nog door een dorpje gereden waar allemaal huisjes waren die begonnen met de naam Doo. Voorbeelden van huizen: Doo-me. Doo-licious just-Doo-it , en ga zo maar door. Terug in ons hostel in Hobart, stonk het enorm in onze kamer, en we konden maar niet uitvinden wat het was. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het de tas was van onze 'roommate' : er zaten allemaal hele vuile onderbroeken en kleding in, gadverdamme! Snel de ramen open gegooid en onze deobussen leeg gespoten.

dinsdag 6 januari
Vandaag was dan de eerste dag van onze trip in Tasmanië dat we konden uitslapen, en dat hebben we dan ook gedaan. Rond 11 uur rolden we ons bed uit, en hadden we een picknick brunch in St. Davids Park. Daarna zijn we naar Franklin Square gegaan, ook een soort park waar ze mooie beelden en een mooie fontein in het midden van het park hebben. Na een rol sushi gekocht te hebben - er zijn veel te veel sushi tentjes hier in Australië- zijn we langs de haven van Hobart gelopen en kwamen we uiteindelijk terecht in twee andere parken, the Domain en the Botanical Gardens. Na vandaag kan ik geen park meer zien. Trouwens, ook nog dé universiteit van Hobart gezien : ongeveer net zo groot als mijn basisschool..

woensdag 7 januari
We begonnen de dag met een ontbijtje aan het water, heerlijke pancakes met nutella en berries! Daarna gingen we naar Mona Museum , museum of art. En wat een rare dingen heb ik daar gezien: 40 uit klei gemaakte vagina's op één muur, 2 goudvissen met een vissenkom en een vlijmscherp mes erin, en zelfs een machine die je echt eten moet geven en na een paar uur ook echt gaat poepen, en de stank is verschrikkelijk! Vervolgens gingen we naar het strand, wat toch wel een beetje tegenviel in vergelijking met de stranden waar we de afgelopen dagen geweest waren. De tourguide kwam ons nog even opzoeken en bracht ons naar een verscholen strandje, wat veel mooier was! 's Avonds ging ik dan iets typisch Australisch doen: een wedstrijd cricket bezoeken! Het is eigenlijk veel leuker dan gedacht, vooral als je de regels en de basics begrijpt en de atmosfeer is geweldig! Na de wedstrijd zijn we nog naar een lookout geweest waarbij je een mooi uitzicht had over Hobart by night; alles heel mooi verlicht.

donderdag 8 januari
Vandaag - na stroopwafels en aardbeien als ontbijt te hebben gegeten- werden we opgehaald met de bus om naar Mount Wellington te gaan. Deze berg is 1270 meter, en op de top van de berg heb je een fenomenaal uitzicht over de stad. We hadden nog het plan om vanaf de top een 2 uur durende walk naar beneden te lopen, maar omdat er slecht weer op komst was - hagel, storm, onweer- zijn we toch maar veilig met het busje naar beneden gegaan en hebben we alleen de laatste 40 minuten van de berg naar de stad gelopen, ook door het Revulet Park (nee hè , niet nog een park..) Daarna zijn we nog door het stadscentrum van Hobart gelopen, nog een bioscoop bezocht, maar geen film kunnen kijken, want de tijden waren niet gunstig (als we een film zouden kijken zouden we onze vlucht missen, en deze keer wilden we zonder stress ons vliegtuig halen), en dus zijn we naar antieke boekwinkeltjes, decoratiewinkeltjes en kleine kledingwinkeltjes gegaan. Om 6 uur 's avonds vertrokken we met de shuttlebus naar het vliegveld en waren we zonder moeite op tijd voor onze vlucht! 'S avonds in Sydney aangekomen werd ik weer goed opgevangen door Eva, met haar lekkere taco's.