KRAMPEREN! - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Nicky Wiegmans - WaarBenJij.nu KRAMPEREN! - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Nicky Wiegmans - WaarBenJij.nu

KRAMPEREN!

Door: nicky

Blijf op de hoogte en volg Nicky

21 Maart 2015 | Australië, Whitsundays

21 februari
Deze vroege ochtend zaten we alweer paraat in onze luxe campervan (die eigenlijk voor 6 personen is, en waar we maar met z’n drietjes gebruik van maken) om vervolgens te gaan ontbijten aan het strand, dat is nog eens lekker wakker worden! Deze dag was niet heel bijzonder: vandaag waren we van plan om naar magnetic island te gaan voor een dagje, maar met onze campervan was een retourtje met de ferry al $300,- , pittig duur voor 1 dagje, als dit alleen al de ferry kosten zijn. Toen hebben we besloten om door te rijden naar Airlie Beach, maar omdat deze afstand nog redelijk ver was, en we gehoord hadden dat het plaatsje Bowen een erg mooi strand had, wilden we in Bowen overnachten. We kwamen aan het einde van de middag in Bowen aan, en we hebben geen idee waar het mooie strand is, maar het strand was 10 keer niks. Ook van het dorpje zelf werd je niet vrolijk – er was geen reet te beleven, er was ook maar 1 bar- en de camping was ook niet geweldig.

22 februari
Zo vroeg als het kon hebben we Bowen achter ons gelaten, en zijn we snel doorgereden naar Airlie Beach. Hier was het al veel drukker dan in de plaatsen waar we hiervoor geweest hadden, en het centrum was knus en gezellig! Omdat Airlie redelijk druk is, is er helaas geen campervanpark in het centrum, maar dit campervan maakte het helemaal goed met haar ligging, de entree, de camperplek zelf en twee zwembaden. Bovendien zag het er ook erg schoon uit! Omdat wij o zo’n sportief gezin zijn, besloten we te lopen naar het centrum van Airlie Beach. Er scheen een mooie wandelpad langs de zee en de haven te zijn van 40 minuten, en daar gingen we dan… Na 20 minuten hadden we een klein beetje spijt dat we geen drinken hadden meegenomen, want het zonnetje scheen behoorlijk fel en met 35 graden is 40 minuten wandelen toch niet alles. Maar wat een mooie wandeling! Alles is hier zo groen, het water was kristalhelder en de haven was erg mooi. Na 40 minuten kwamen we aan bij een open zwembad, waar iedereen gratis gebruik van kan maken, en het is een lullig zwembadje! Dit hebben ze ook in Cairns, Brisbane, en vast nog wel andere plekken! Heel leuk gedaan. In het centrum deden we een soort mini kroegentocht, we startten ergens met een livebandje, vervolgens gingen we naar –ik geloof de grootste bar, en uiteindelijk kwamen we in een tentje terecht waar we ook voor $15,- een prima maaltijd naar binnen hebben gewerkt!

23 februari
Dit kan je bijna geen vakantie meer noemen, we moesten al om kwart over 6 uit de veren, omdat we vandaag onze eerste tour hadden met de ‘Derwent Hunter’ op de Great Barrier Reef, oftewel Whitsundays. Deze tour was super, er was voedsel genoeg, het personeel was aardig en grappig, en we zaten daar met een niet te grote, leuke, groep met gemengde leeftijden. Natuurlijk zaten er ook Nederlanders, die zitten natuurlijk overal. We gingen met het zeilschip naar verschillende plaatsen , Black Island en een ander eiland – waarvan ik de naam kwijt ben- om te snorkelen, en het rif is hier enorm mooi, zoveel koraal en zoveel verschillende soorten vissen! Ook kon je tijdens het varen zelf meehelpen zeilen. Al met al een super dag gehad op de boot! Toen we thuis kwamen na deze lange, maar leuke dag zijn we nog even het zwembad ingedoken en heeft moeders weer een heerlijke maaltijd voor ons klaargezet.

24 februari
Ook vandaag ging het wekkertje vroeg, om kwart voor 7! Vandaag gingen we op een andere tour naar de Great Barrier reef. De boot heette Mantaray, maar omdat het Chinese New Year is, zijn er op dit moment veel Chinezen in Australië , die met hun beroerde Engels en abnormale gewoontes natuurlijk weer bij ons op de boot moesten zitten. Vandaag gingen we als eerst naar Whitsundays Island zelf, waar we naar Hill Inlett gingen. Vanaf daar heb je een super mooi uitzicht over Whitehaven beach, wat iedereen kent van de foto’s : het mooie heldere en super blauwe water en de zandbanken waarvan het zand zo wit is, dat het zelfs met zonnebril pijn doet aan je ogen. Omdat de zandkorrels erg fijn zijn, is het zeer geschikt om je zilveren sieraden mee schoon te maken, en je kan er zelfs je tanden mee poetsen! Naja, dat tanden poetsen laat ik wel even aan iemand anders over, heb toch liever frisse tandpasta.. We hadden nog nooit zoiets moois gezien, echt zonder te overdrijven, het was super! Ook zijn we zelf nog over Whitehaven beach gelopen en hebben we nog even gezwommen in de mooiste zee van de wereld. Daarna vervolgden we onze tocht naar een plek waar we gingen duiken, en dit was nog mooier dan gister: zoveel verschillende soorten koraal, zoveel kleuren, en ook de vissen zijn zo verschillend en zo apart. We hebben zelfs nog een pijlstaartrog gezien en schildpadden!

25 februari
Niet alle dagen zijn even leuk, en na 2 topdagen op de Great Barrier Reef, moesten we vandaag een heel stuk rijden, want tussen de Whitsundays en Fraser Island, is er niet heel veel boeiends aan de hand. Ook mijn moeder ging nog even achter het stuur, maar het rijden in auto is al een hele uitdaging, omdat er hier natuurlijk links gereden wordt, dus laat staan met een grote campervan! En ja hoor, toen we na het tanken wegreden, ging m’n mamsie dus mooi rechts rijden, en dan zal je net zien dat er een enorme truck aankomt. Oeps! De truckchauffeur had het niet meer en plaste zowat in zijn broek van het lachen toen m’n moeder beteuterd in d’r achteruit moest gaan om weer op de goede weghelft te komen. Omdat van de week 2 heftige cyclonen aan de kust waren gekomen (waar wij gelukkig he-le-maal niks van hebben gemerkt) was er op de plek waar we wilden overnachten, genaamd Rockhampton, nergens elektriciteit en toen hebben we maar besloten om door te rijden naar een plek waar er wel elektriciteit is. Een hele dag rijden en een chagrijnige vader verder, kwamen we dan eindelijk aan in een plaatsje genaamd Tannum Sands. Hier hebben we niet veel uitgevoerd, behalve lekker zitten babbelen met de buurtjes, want zo gaat dat op een camping natuurlijk. Het is voor ons voor het eerst dat we met een campervan op pad gaan en we op campings verblijven, maar tot nu toe hebben we het heerlijk naar ons zin, je kan gaan en staan waar je wilt, je hebt altijd je huisje bij je (en dus al je spullen zonder het elke keer opnieuw te moeten inpakken) en de campings waren tot nu toe (behalve die in Bowen) super netjes en erg mooi! Vaker doen dus, haha!